Porady i tutoriale

Efektywna praca zdalna

Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Zazwyczaj była jakąś formą benefitu dla pracownika. W czasie utrzymującej się od wielu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już codziennością. Ale nie każdy potrafi poradzić sobie z takim systemem pracy. Kluczem jest właściwa organizacja. Jak zatem efektywnie pracować z domu?

W związku z bieżącym stanem epidemiologicznym, sporo korporacji postanowiło przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla części osób, które nie miały uprzednio styczności z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu wydaje się ogromnym wyzwaniem, ponieważ zmusza ich do zastosowania kilku nowych zasad.

Jak wykorzystać atuty oraz złagodzić wady związane z home office?

Na początku należy znaleźć sobie komfortowe miejsce do pracy. W idealnych warunkach jest to gabinet specjalnie dla niej przeznaczony. Jednakże nie zawsze jest to wykonalne. Czasami posiadamy jedynie kilka metrów kwadratowych przestrzeni na postawienie biurka albo stolik i to także się sprawdzi. Kluczowe jest natomiast to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie musimy też zwrócić uwagę na oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.

Jak tanim kosztem urządzić miejsce do pracy? Jeżeli nie masz w mieszkaniu wygodnego fotela czy biurka to zalecamy zdecydować się na jego kupno na wyprzedaży czy też przejrzeć lokalne ogłoszenia o sprzedaży na portalach społecznościowych.

Skrupulatne rozplanowanie dnia pracy

W trakcie pracy w domu ważna jest samodyscyplina oraz zaangażowanie w realizowaniu obowiązków. Starajmy pracować podobnie, jak w czasie pracy w biurze. W przypadku, gdy nasze godziny pracy nie są z góry ustalone, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najwydajniej. Trzeba pamiętać, by w czasie pracy nie planować innych obowiązków. Skutecznym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest wyciszenie powiadomień z portali społecznościowych i zastosowanie techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między następnymi czynnościami.

Home office a dress code

Cały dzień przesiedziany w piżamie mimo, że brzmi fajnie, może źle oddziaływać na nasze zaangażowanie. Domowy ubiór może być na tyle wygodny, że będzie powodować rozleniwienie. Żeby temu zapobiec warto zadbać o swój ubiór, zwłaszcza jeżeli w trakcie pracy prowadzone są spotkania online. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.

Kontakt z kolegami z pracy

W przypadku przejścia na zmiany pracy na system zdalny znikają ceremoniały biurowe jak poranne rozmowa przy kawie, wspólne wyjście podczas przerwy obiadowej czy dojazd do biura. Do podtrzymania dobrych relacji ze współpracownikami warto zastosować darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z większą grupą pracowników, łatwiejsze będzie zebranie online przez Skype, Zoom czy Google Meet. Gdy odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z kolegami z biura również tematów prywatnych. W pracy z domu bardzo ważne jest znalezienie odpowiedniego komfortu mentalnego, szczególnie kiedy nieczęsto spotykamy ze znajomymi.